🙋🏻‍♀️ ¡Oye! Ik geef nu ook tours in Barcelona.

Reizen Reageer
Home » Blog » Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit moet je doen

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit moet je doen

Soms zit het niet mee en wordt je vlucht plots geannuleerd. Dag fijne vakantie! Bijna net zo vervelend is om een flinke vertraging op je vliegreis op te lopen, waardoor al je plannen in de soep lopen. Naast alle zorgen en ergernissen die zo’n situatie met zich mee brengt, zijn er ook de financiële zaken die erbij komen kijken. Want, waar heb je recht op en in welke situatie kun je je geld terug krijgen? In deze post vertel ik je alles over het claimen van een vertraagde of geannuleerde vlucht en wie jou het beste hierbij kan helpen!

Help! Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd

Het is helaas zo: hoe vaker je reist, des te vaker je met een vertraagde (of geannuleerde) vlucht te maken kunt krijgen. Ik zelf heb dat al meerdere malen mee gemaakt, van extra uren op het vliegveld in Barcelona staan wachten tot doodleuk opgesloten in een vliegtuig te zitten totdat er “groen licht” wordt gegeven om te vliegen. Zeker in het zomerseizoen, wanneer de meeste vliegreizen plaatsvinden, is de kans groot om een vertraging op te lopen.


Kom je in zo’n situatie terecht, dan is belangrijk om je rechten te kennen en, indien van toepassing, bij terugkomst een claim bij het vliegtuigmaatschappij in te dienen.

Wat moet je doen bij een vluchtvertraging?

Ten eerste is het belangrijk dat je je tijd in de gaten houdt, want pas als je vlucht met minimaal 3 uur vertraging op de bestemming aankomt, heb je recht op financiële compensatie voor het tijdsverlies. Maar wordt je vlucht plotseling geannuleerd en krijg je een vervangende vlucht waarmee je een vertraging oploopt, ook dan heb je waarschijnlijk recht op vergoeding.

Ook de kosten die je maakt door een vertraging, zoals eten op het vliegveld of een hotelovernachting, kun je achteraf claimen. Het is dan ook aan te raden om de bonnen te bewaren zodat je deze straks bij het vliegtuigmaatschappij kunt declareren. Sommige maatschappijen geven echter al bij vertraging een voucher waarmee je gratis eten kunt krijgen en bieden zo nodig een hotelovernachting.

Bij thuiskomst kun je vervolgens een claim bij het vliegtuigmaatschappij indienen om een vergoeding te krijgen voor de vertraging en de extra opgemaakte kosten.

Vertraagde en geannuleerde vluchten op luchthaven Barcelona
Vertraagde en geannuleerde vluchten in Barcelona

Wat moet je doen bij een vluchtannulering?

Als je vlucht geannuleerd wordt, dan moet de luchtvaartmaatschappij je een alternatief bieden. Is dat niet het geval, dan heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Of je nog recht hebt op een compensatie, ligt eraan of je wel of niet de alternatieve vlucht accepteert en de aankomst- en vertrektijden van de vervangende vlucht.

Reizigers die te maken krijgen met een geannuleerde vlucht kunnen dus twee dingen doen:

  • De alternatieve vlucht die de vliegtuigmaatschappij aanbiedt aannemen. Je hebt dan recht op een kosteloze omboeking naar de alternatieve vlucht en een vergoeding voor het geleden tijdsverlies.
  • De alternatieve vlucht weigeren en je boeking annuleren. Dan heb je recht op een restitutie van de ticketprijs.

Hou wel in gedachten dat wanneer je meer dan twee weken vóór de vluchtdatum geïnformeerd was over de annulering, dat je dan geen recht hebt op vergoeding voor tijdverlies.

Over het algemeen gaan alle geannuleerde vluchten gepaard met vertragingen, zeker als het op dezelfde dag gebeurt. Hou in dit geval ook de tijd in de gaten, want het kan zo maar zijn dat je recht op vergoeding hebt voor de opgelopen vertraging of tijdverlies.

Hoe dien je een claim in?

Zelf een claim indienen bij het vliegtuigmaatschappij is vaak een te ingewikkelde procedure waar je niet eens weet waar je aan moet beginnen. Juist om de reizigers te beschermen, zijn er bedrijven zoals EUclaim die zich hebben gespecialiseerd in het indienen van claims voor vertraagde of geannuleerde vluchten. Zij doen al het uitzoekwerk en spannen indien nodig juridische procedures voor jou aan, zodat je daarna je geld terug krijgt.

Wat wordt er vergoed?

Of je recht op vergoeding hebt, is afhankelijk van de situatie. Is je vlucht bijvoorbeeld vertraagd of geannuleerd vanwege een buitengewone omstandigheid zoals slecht weer, stakingen van derden, noodlandingen of terrorisme, dan heb je geen recht op vergoeding. Was je meer dan twee weken voor vertrek over de annulering van je vlucht geïnformeerd, dan heb je helaas ook geen recht op een financiële compensatie.

Ook moeten alle vluchten plaats hebben gevonden vanuit een EU-land of van buiten de EU naar een EU-land met een Europese vliegtuigmaatschappij om recht op een vergoeding te hebben.

De hoogte van de vergoeding bij een claim wordt standaard bepaald op basis van de afstand van de vlucht en kan snel oplopen tot €600 per persoon.

Vergoeding bij vluchtvertraging

Je vlucht moet minimaal drie uur aankomstvertraging hebben opgelopen om een claim in te kunnen dienen. Ook moet de vertraging niet ontstaan zijn vanwege een buitengewone omstandigheid.

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km

Vergoeding bij annulering

Je moet minimaal twee weken van tevoren geïnformeerd zijn over de annulering van je vlucht en de alternatieve vlucht aannemen om recht op vergoeding te hebben.

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van meer dan 3500 km

Goed om te weten

  • Bij buitengewone omstandigheden (zoals slechte weersomstandigheden, natuurrampen, terrorisme of stakingen van luchtverkeersleiders, beveiligingspersoneel of bagage afhandelaren) kunnen luchtvaartmaatschappijen vluchten schrappen en heb jij als passagier geen recht op vergoeding.
  • Een staking van het personeel van de vliegtuigmaatschappij, zoals piloten, en technische mankementen aan het vliegtuig vallen niet onder een buitengewone omstandigheid.
  • Wanneer een vliegtuigmaatschappij vluchten annuleert voor gebieden waarvoor géén negatief reisadvies geldt, heb je als passagier recht op volledige teruggave van de ticketprijs inclusief een eventuele compensatie voor het tijdsverlies.
  • Als vluchten geannuleerd worden vanwege een negatief reisadvies (zoals in het geval van het coronavirus), heb je als passagier recht op volledige teruggave van de ticketprijs, maar geen recht op vergoeding voor het tijdsverlies.
  • Kies jij, om welke reden dan ook, om niet met een geboekte vlucht te vliegen die wél volgens de reisschema uitgevoerd wordt, dan heb je vanzelfsprekend géén recht op compensatie of teruggave van de ticketprijs.
  • Bij twijfel kun je altijd controleren wat je rechten zijn en of je in aanmerking komt voor een vergoeding door de gratis calculator van EUclaim te gebruiken.

Lees hier meer over vliegen naar Barcelona.

Heb jij weleens een vertraging of annulering mee gemaakt en hoe heb jij het destijds opgelost?

Ik ♥ van Barcelona

Hou jij ook zo van Barcelona? Schrijf je dan nu in voor mijn Barcelona nieuwsbrief boordevol leuke tips en al het leuks uit de stad. Sluit je aan bij de >2.900 andere Barcelona liefhebbers. Oh, je ontvangt ook nog eens mijn gratis mini gids met tips voor Barcelona.

Foto van auteur
Hola! Mijn naam is Marta en ik ben een geboren en getogen Barcelonesa. Ik vind het fantastisch om mensen kennis te laten maken met Barcelona, en vooral het Barcelona van de locals. In Barcelona ben ik altijd op zoek naar leuke plekken en tips die ik daarna met jullie kan delen, met als doel dat jullie Barcelona kunnen ervaren als een local.

Marta

🙋🏻‍♀️ ¡Oye! Heb je mijn gidsen al gezien? En wist je dat ik ook tours in Barcelona geef?

Plaats een reactie